Josefina Báez

Name: Josefina Báez

Hometown: La Romana, Dominican Republic

Current States: NY/Georgia/Massachusetts

Affiliations: Ay Ombe Theatre 

Q: How do you self-identify?

A: Dominicanyork/Morena/ Latina/Dominicana/Niense

Q: Tell me about Bliss. Lecturance.

A: Bliss. Lecturance. A performance of sounds. A collaboration with musicians; sounds (melodies and text phrasing) are informed mainly by bachata and bolero; the physicality is formed by walking, labyrinth routes, jack’s playing and pauses.

Q: What else are you working on now?

A: I am working on three performance theatre pieces that are in different phases (research, editing or/and just beginning); ‘writing’ generated with different tools/disciplines (photography, sounds…). Lots of deleting and editing.

Q: What have been the defining moments of your journey as a playwright?

A:  Here I share my ‘defining moment’ now which has the same formative & informative quality that all others that I have lived.

Defining Moment: The awareness of aging. The amazing time of knowing and owning my aging body, with the joy and devotion as I have been aware in other phases in my life. This marks every aspect of my life, especially my writing.

Q: Who have been your playwriting mentors and heroes?

A: My family indeed!!!; poets, visual artists and musicians; Merengue songs/singers/dancers/musicians -for their rich oral history weight, use of language-for their phrasing- for the joyful use of the body -for the precise, vital complementary tasty played parts; Latin@ playwrights from past and present.

Q: What advice do you have for Latinx playwrights at the beginning of their career?

A:  I would suggest to treat the process certainties and uncertainties with utmost welcoming arms; that what you have to say and how you are going to say it IS part of your voice, our delight as audience to live it; to not forget humor, the body, the heart and the sun.

Q: What else should we know about you?

A: That my work is created under the umbrella of Performance Autology (a practice that I devised based on my research interests).

***For more on Josefina Báez, see: 


Nombre: Josefina Báez

Ciudad natal: La Romana, República Dominicana

Procedencia: República Dominicana

Afiliaciones: Ay Ombe Theatre

P: ¿Cómo se identifica?

R: Dominicanyork/Morena/Latina/Dominicana/Niense

P: Hábleme de Bliss. Lecturance.

R: Bliss. Lecturance. Pieza basada en el libro Comrade, Bliss ain’t playing. Es una colaboración con músicos invitados. Tiene diferentes oraciones/plegarias en idiomas antiguos y la base está en inglés; se forma e informa de una de las primeras bachatas que se grabó y un bolero mítico; la fisicalidad está basada en la magistral acción de caminar, rutas de laberintos, pausas y el juego de Jacks. Hablamos aquí en una invitación en el camino para llegar a los silencios.

P: ¿En qué más está trabajando ahora?

R: Estoy trabajando en tres piezas, cada una está en fase diferente (investigación preliminar, editar y otras dándole toques finales). En verdad estoy metida en editar, editar, editar.

P: ¿Cuáles han sido algunos momentos decisivos en su experiencia como dramaturgo?

R: Comparto aquí el momento decisivo ahora, pues es muy parecido a todos los demás (definidos por mi presente -lo más cercano y de ahí todo).

Envejecer!!! Este es un feliz descubrimiento. Este presente, este ‘momento decisivo’, envejeciendo, con la consciencia de todo lo que esto me significa. Que gran privilegio -con todas sus certezas y limitaciones, es desde ahí que escribo.

P: ¿Quiénes han sido sus mentores y héroes de dramaturgia?

R: Mi familia. Los merengues-los cantantes-bailarines y orquestas de merengues (por la riqueza de la historia oral, la temática y la forma peculiar de decirlo, el uso del cuerpo desde la alegría); poetas, músicos y artistas visuales.

P: ¿Qué consejo les daría a dramaturgos en el comienzo de su carrera?

R: Que lo que desean decir como lo quieran decir ES parte de su voz única (que crece y cambia); que no olviden el humor, el cuerpo, el corazón y el sol.

P: ¿Qué más debemos saber sobre usted?

R: Que mi trabajo se crea desde la sombrilla de Performance Autology (Autología del Performance) una práctica desarrollada con los resultados de mis investigaciones-perennes- particulares.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment